
הנתונים העדכניים מדברים על כך שבישראל, אומת הסטארט-אפ, פועלות למעלה מ-7,000 חברות היי טק יזמיות בתחומים מגוונים. קחו לדוגמה את ענף היזמות הרפואית שבו היקף החברות הישראליות בתחום מדעי החיים עומד על כ-1,400 מיזמים, אשר הפכו את ישראל לקרקע פורייה לחדשנות רפואית. הדברים נכונים כמובן גם לענפים נוספים בהם ישראל מצטיינת כגון סייבר, אבטחת מידע, תקשורת, מזון, אינטרנט, אלקטרוניקה ועוד.
כידוע, אחד האתגרים המשמעותיים הרובצים לפתחם של היזמים הוא גיוס הון ומשקיעים. בפרט בגיוס בשלב ה-Seed כאשר המיזם מתחיל לקרום עור וגידים ולהפוך מרעיון למציאות. קרי, גיוס המבוסס על הוכחת היתכנות כלכלית, גיבוש מודל עסקי וראשית פיתוח.
בניית אתרים ליזמים מהווה כלי ראשון במעלה להגשמת משימה זו. הקמת אתר אינטרנט למיזם מאפשרת לפנות למשקיעים באופן שוטף, לרבות משקיעים המשתייכים לקהלים שונים. קרי, הצגת הפרויקט על שלל יתרונותיו ושאיפותיו, תוך הטמעה וויזואלית וטקסטואלית של האלמנטים השיווקיים. לעתים האתר מוקם עוד בשלב ה-Pre-Seed מתוך צפיית פני עתיד והכנה לטובת הגיוס בשלב ה-Seed.
כחברה שהיה לה הזכות והכבוד לפתח ולעצב מספר אתרי אינטרנט מודרניים ליזמויות בתחומים שונים, ניסיוננו לימד אותנו אודות כמה דגשים המלווים פרויקטים מסוג זה.
בניית אתרים ליזמים? בניית אתר למשקיע
הדגש הראשון בו נעסוק הוא הבנת קהל היעד. הקמת אתר אינטרנט ליזמים קשורה בטבורה בהבנת קהל היעד העיקרי של המיזם. דהיינו, המשקיעים הפוטנציאליים. על מנת שהיזמות תוכל לצבור איתנות פיננסית שתסייע להתקדם לשלבים הבאים בתהליך (מחקר, פיתוח, ייצור וכו'), אתר האינטרנט חייב להיות מעוצב בסטנדרט גבוה.
יש להבחין כמובן בסוגי המשקיעים הרלבנטיים למיזם בהתאם לנקודה בה הוא נמצא. האם יש למקד את האתר למשקעים "רכים" (אנג'לים) או שמא יש צורך כבר עתה לכוון לקרנות הון סיכון או משקיעים מקצועיים.
עיצוב אתר למיזם
רק עיצוב יוקרתי ומודרני, אשר שם דגש על חוויית משתמש מדויקת, ישזור באלגנטיות את המסרים הנכונים. הן השיווקיים, הן הטכנולוגיים והן החדשניים. כיצד עושים זאת? ובכן, חשוב לעצב את האתר על בסיס תהליך מוקפד של סקיצות הדמיה. עד לשביעות רצונו המלאה של הלקוח ותוך הגדרת שפה עיצובית מודרנית וייחודית. שפה עיצובית המבדלת את המוצר, מבליטה את יתרונותיו ומספקת את מלוא המידע הדרוש למשקיע. לאחר מכן, כאשר המיזם מתקדם, האתר יכול לקיים דיאלוג עם המשקיעים על בסיס אזורים ייעודיים של קשרי משקיעים (לרבות על בסיס הרשאות כניסה).
עיצוב מכובד מאפשר להציג את המיזם תוך שהוא מעורר עניין ליצירת קשר, מרחיב את הידע אודות המיזם ומתכתב עם התפתחויות עדכניות. בכך, אתר האינטרנט הופך לכוח משמעותי בהתקדמותה של החברה.
אם ניקח לדוגמה פרויקט של בניית אתר ליזם רפואי, רצוי שעיצוב הפלטפורמה הווירטואלית יעביר בצורה חלקה ועניינית את שלל מעלותיו של המוצר כלפי הקהילה העסקית והמטופלים כאחד. לדוגמה, אלמנטים גרפיים המציגים את אוכלוסיית היעד שהמוצר הרפואי מסייע לה, התפתחות המחקר הרפואי בתחום (תוך קישור למאמרים אקדמיים רלבנטיים ו/או על ידי הוספת תקצירי מאמרים), סרטוני ווידאו, גלריות אינטראקטיביות, אזורי תוכן עשירים ועוד.
חוויית משתמש ורספונסיביות
על מנת לחתור לכדי עיצוב מודרני ומעורר השראה, יש לשים דגש באתרים מסוג זה על חוויית משתמש (UX). למשל, מהירות טעינה, רפונסיביות, עיצוב רחב, פונטים גדולים ומעוצבים, היררכיית תוכן מדויקת, פיצ'רים גרפיים, עיצוב על פי מקטעים עם גלילה חלקה, אזורי Parallax וכדומה. חוויית המשתמש מתכתבת עם העיצוב ומאפשרת לגולש (לכאורה, משקיע פוטנציאלי) להתרשם מהנראות של המוצר ומהאופן שבו הוא מוצג און-ליין.
יתרה מזו, היות שאתר האינטרנט משמש את החברה בהופעתה בכנסים, בוועידות ובאירועים שונים (ולעתים מהווה בסיס למצגות משקיעים), יש להקפיד על רספונסיביות במסכים בגדלים שונים. כלומר, נראות ווירטואלית להצגת המיזם בפורומים מגוונים.
אתר מודולרי – צומח עם המיזם
פרמטר נוסף שמאפיין בניית אתרים ליזמים הוא המודולריות שבפיתוח. כלומר, אם בתחילה (Seed ו-Pre-Seed) האתר נבנה כאתר תדמית "קלאסי", עם עיצוב יוקרתי המציג את המוצר ויתרונות ההשקעה בחברה, ולאחר מכן המיזם מגייס הון ומתקדם לשלבים הבאים (מו"פ, ייצור וכו'), חשוב שיהיה ניתן לעדכן אותו מבלי להידרש לעיצובו מחדש. זהו אחד היתרונות הטמונים בבחירה בהקמת אתר אינטרנט ליזמים על בסיס מערכות של קוד פתוח.
העיצוב והפיתוח עם הקוד הפתוח מאפשרים ליהנות מאתר אינטרנט מודולרי הצומח עם המיזם והמתאים את עצמו לתהליך. מבלי שהאתר משנה את צורתו או לובש פנים אחרים עם ההתקדמות העסקית. כשם שהעסק גדל וצומח, כך האתר צומח ביחד איתו.
לסיכום, בחירת חברה נכונה לבניית אתר
מכיוון שאתר האינטרנט של המיזם מקפל בחובו משמעויות הרות גורל לגבי סיכויי הצלחת החברה, הן מבחינת גיוס הון והן בעבודה השוטפת, הבחירה בחברה הנכונה לפיתוח ועיצוב האתר היא איננה עניין של מה בכך.
מומלץ לבחור בחברה לבניית אתרים המתמחה בבניית אתרים ליזמים. חברה אשר מכירה היטב את מאפייניו של עולם היזמות ואשר יודעת לתרגם את המאפיינים הללו לכדי נראות ווירטואלית מעוצבת עם חוויית משתמש מצוינת ופנייה מדויקת לקהלים הרלבנטיים.