
מזון, אופנה, נופש, מוצרי חשמל, קוסמטיקה, ביטוח, ציוד טיולים, ספורט, בריאות והרשימה נמשכת. הקניות ברשת כובשות את הציבור הישראלי בסערה. חנות ווירטואלית מעוצבת, המציעה חוויית משתמש מדויקת, עשויה להיות עסק מוצלח ומניב.
אך כיצד קורה שיש באינטרנט חנויות ווירטואליות מוצלחות ביותר ולצדן חנויות אשר – במילים עדינות – "פחות עושות את העבודה"? מהו אותו אקס-פקטור להצלחתה של החנות האינטרנטית? ובכן, התשובה מתחלקת לשני אלמנטים שקשורים זה בזה – עיצוב מודרני וחוויית משתמש.
חנות ווירטואלית מעוצבת – הגולש הפעיל
בעיצוב חנות ווירטואלית יש לזכור שהגולשים הם גולשים פעילים. שלא כמו באתר תדמית, בחנות אנחנו צריכים להציע לגולש חוויית רכישה אופטימאלית. כזו שמתגברת על כך שהלקוח לא נוגע פיסית במוצר, ושכל המידע שהוא מקבל עליו (ועל תהליך הרכישה) עובר דרך המסך.
חנות ווירטואלית מעוצבת חייבת לספק חוויית משתמש לגולש פעיל שעובר בין עמודים, משווה מוצרים, מסנן פריטים לפי פילוחים ספציפיים (מחיר, מידות, צבעים, מותגים, מבצעים ועוד) ונמצא באינטראקציה בעצימות גבוהה. החנות חייבת להיות מהירה בזמני טעינה, לספק את כל המידע הרלבנטי וחשוב מכך – באופן ידידותי.
שימו לב – היום לא מספיק לפתח חנות ווירטואלית בסיסית, ואפילו לא די בשיווק מוצרים מצוינים ובמחירים אטרקטיביים. רק חנות ווירטואלית מעוצבת, המתוכננת עם חוויית משתמש מדויקת, תוכל להפיק את המקסימום מהעסק האינטרנטי. כלומר, מקסימום כניסות, מקסימום רכישות, מקסימום שדרוגים למכירות ומקסימום הכנסות.
הגולשים עשויים להעדיף חנות אחת על פני השנייה, כולל במוצרים זהים לחלוטין. לעתים הגולשים אפילו יהיו מוכנים לשלם יותר על מוצר זהה ובלבד שהם בוחרים בחנות ווירטואלית מעוצבת ונוחה לתפעול. המתכון להצלחה הוא חוויית משתמש אינטליגנטית ועיצוב שגם "עושה חשק" וגם משרה "תחושת ביטחון" (להשאיר פרטי כרטיס אשראי).
כל זה צריך לעבור בקלות דרך המסך. אמרנו מסך? התכוונו למסכים. דגש שמלווה כל בנייה של חנות ווירטואלית מעוצבת הוא ההתאמה למכשירי קצה. לפי חברת PayPal, כ-50% מהישראלים רוכשים באמצעות טלפוניים ניידים ויותר מ-15% באמצעות טאבלטים.
חנות ווירטואלית מעוצבת צריכה לוודא שהרכישה תהיה נוחה גם ממסכים קטנים עם תפריטים קטנים. המהדרין אף חותרים לייצר חוויית רכישה סלולרית באמצעות "אצבע אחת", ועם מינימום שימוש ב"שתי ידיים". כלומר, יותר כפתורים מדויקים, יותר שדות לבחירה ופחות "הקלדות".
זמני טעינה ומהירות
סוגיה חשובה נוספת בכל חנות ווירטואלית מעוצבת, הקשורה גם לחוויית משתמש, היא מהירות טעינה. אתגר לא פשוט שכן חנות ווירטואלית עשויה להיות אתר אינטרנט גדול ומורכב המכיל מידע רב. כמות הנתונים חייבת להיות מאוחסנת על גבי שרתים חזקים ופרטיים שיכולים להתמודד עם עניין זה בהצלחה. אין ספור מחקרים מראים שגולשים מעריכים אתרי אינטרנט מהירים ונוטשים אתרים איטיים ומסורבלים.
מעבר לכך, כפי שכבר הבנו, ענף הסחר האלקטרוני הוא תחרותי. מהירות טעינה, הנחשבת לפרמטר מבחינת מנועי החיפוש, היא היבט בעל משקל לגבי הנראות של החנות בגוגל. דהיינו, היכן תמוקם ביחס למתחריה הישירים והמקבילים על גבי עמוד התוצאות של גוגל.
חנויות ווירטואלית מעוצבת – העיצוב כמפתח
כמעט בכל ענף וענף, ישנן מספר חנויות וירטואליות המתחרות על אותו פלח לשוק. כמו כן, פועלים גם אתרי אינטרנט גדולים בסגנון של "כל-בו ווירטואלי" וכן פורטלים ענקיים (החל מאמזון בחו"ל ועד אתרים כמו זאפ בישראל). על מנת שהחנות הווירטואלית תצליח להתמודד עם שחקנים כה מבוססים, חשוב שהיא תהיה מעוצבת למשעי.
במילים הכי פשוטות – חנות ווירטואלית מעוצבת מייצרת אצל הגולש תחושה של "בא לי לקנות כאן". כך היא מושכת את הגולש גם כאשר חנות מקבילה מציעה בדיוק את אותו המוצר אך על בסיס אתר מיושן ואיטי. העיצוב משדר רצינות, יוקרה ו"חברה שאפשר לסמוך עליה". אלו אלמנטים קריטיים בסחר דיגיטלי שמשפיעים על הרצון של הגולש לבחור בעסק כזה או אחר.
איך נראים עמודי המוצרים שלכם?
עמודי המוצרים בכל חנות ווירטואלית מעוצבת חייבים להיות מדויקים ומתוכננים היטב. הן מבחינת חוויית משתמש והן מבחינת נראות. מומלץ לשלב בהם תוכן מילולי שיווקי, מפרטים, סרטוני וידאו, גלריות (כולל גלריות חכמות כמו 360 מעלות, זום) ועוד.
צריך לדעת כיצד לעצב נכון את עמודי המוצר מבחינת התוכן הרב. זאת ניתן לעשות באמצעות פיצ'רים כגון אייקונים, טאבים (תוכן המחולק ל"תיקיות"), אקורדיונים (תוכן נפתח עם גלילה) וכו'. הכל בהתאם למוצרים הספציפיים ולמידע הדרוש לגולשים המתעניינים.
טיפ חשוב נוסף – חוויית משתמש מעמידה עמודי מוצרים שמספקים את כל המידע במקום אחד ולא דורשים מהלקוח לעבור לעמודים נוספים ל"השלמות". נהוג להטמיע בחנות אלמנטים מגבירי מכירה כגון "טיקטים" של מבצעים או הנחות (Sale, New Arrival), מוצרים משלימים רלבנטיים (אולי יעניין אתכם גם), חוות דעת, דירוגים, כתבות וכדומה.
לסיכום, קצת נתונים
לפני סיום, הנה כמה נתונים שחשוב להכיר על סחר דיגיטלי בישראל. לפי מחקר שפורסם לאחרונה על ידי ארגון ה-OECD, ישראל מובילה את מדינות הארגון ברכישות און-ליין ביחס לאוכלוסייה.
למשל, מדי שנה עוברות בדואר ישראל יותר מ-50 מיליון חבילות שמקורן באתרי אינטרנט בארץ ובחו"ל. זאת במקביל לקניות מחברות ישראליות (כ-20% מהשוק כאמור) שאינן עוברות בהכרח דרך הדואר אלא באמצעות חברות שליחויות פרטיות. כמו כן, אם לפני מספר שנים עיקר הרוכשים באינטרנט היו בני 20-35, כיום אנחנו רואים חתכים נוספים באוכלוסייה שמצטרפים ל"חגיגה הווירטואלית". מגזרים שבעבר היו מחוץ לתמונה נכנסים למשוואה ויש בעיקר צמיחה ברכישות מצד בני נוער ומבוגרים בגילאי 50 פלוס.
וכמה אנחנו משלמים על קניות באינטרנט? הנתונים הרשמיים מדברים על הוצאה חודשית ממוצעת של כ-300-500 שקלים, ועל כ-10% שרוכשים בסכומים הגבוהים מ-1,000 שקלים מדי חודש.
מזון, אופנה, נופש, מוצרי חשמל, קוסמטיקה, ביטוח, ציוד טיולים, ספורט, בריאות והרשימה נמשכת. הקניות ברשת כובשות את הציבור הישראלי בסערה. חנות ווירטואלית מעוצבת, המציעה חוויית משתמש מדויקת, עשויה להיות עסק מוצלח ומניב.
אך כיצד קורה שיש באינטרנט חנויות ווירטואליות מוצלחות ביותר ולצדן חנויות אשר – במילים עדינות – "פחות עושות את העבודה"? מהו אותו אקס-פקטור להצלחתה של החנות האינטרנטית? ובכן, התשובה מתחלקת לשני אלמנטים שקשורים זה בזה – עיצוב מודרני וחוויית משתמש.
חנות ווירטואלית מעוצבת – הגולש הפעיל
בעיצוב חנות ווירטואלית יש לזכור שהגולשים הם גולשים פעילים. שלא כמו באתר תדמית, בחנות אנחנו צריכים להציע לגולש חוויית רכישה אופטימאלית. כזו שמתגברת על כך שהלקוח לא נוגע פיסית במוצר, ושכל המידע שהוא מקבל עליו (ועל תהליך הרכישה) עובר דרך המסך.
חנות ווירטואלית מעוצבת חייבת לספק חוויית משתמש לגולש פעיל שעובר בין עמודים, משווה מוצרים, מסנן פריטים לפי פילוחים ספציפיים (מחיר, מידות, צבעים, מותגים, מבצעים ועוד) ונמצא באינטראקציה בעצימות גבוהה. החנות חייבת להיות מהירה בזמני טעינה, לספק את כל המידע הרלבנטי וחשוב מכך – באופן ידידותי.
שימו לב – היום לא מספיק לפתח חנות ווירטואלית בסיסית, ואפילו לא די בשיווק מוצרים מצוינים ובמחירים אטרקטיביים. רק חנות ווירטואלית מעוצבת, המתוכננת עם חוויית משתמש מדויקת, תוכל להפיק את המקסימום מהעסק האינטרנטי. כלומר, מקסימום כניסות, מקסימום רכישות, מקסימום שדרוגים למכירות ומקסימום הכנסות.
הגולשים עשויים להעדיף חנות אחת על פני השנייה, כולל במוצרים זהים לחלוטין. לעתים הגולשים אפילו יהיו מוכנים לשלם יותר על מוצר זהה ובלבד שהם בוחרים בחנות ווירטואלית מעוצבת ונוחה לתפעול. המתכון להצלחה הוא חוויית משתמש אינטליגנטית ועיצוב שגם "עושה חשק" וגם משרה "תחושת ביטחון" (להשאיר פרטי כרטיס אשראי).
כל זה צריך לעבור בקלות דרך המסך. אמרנו מסך? התכוונו למסכים. דגש שמלווה כל בנייה של חנות ווירטואלית מעוצבת הוא ההתאמה למכשירי קצה. לפי חברת PayPal, כ-50% מהישראלים רוכשים באמצעות טלפוניים ניידים ויותר מ-15% באמצעות טאבלטים.
חנות ווירטואלית מעוצבת צריכה לוודא שהרכישה תהיה נוחה גם ממסכים קטנים עם תפריטים קטנים. המהדרין אף חותרים לייצר חוויית רכישה סלולרית באמצעות "אצבע אחת", ועם מינימום שימוש ב"שתי ידיים". כלומר, יותר כפתורים מדויקים, יותר שדות לבחירה ופחות "הקלדות".
זמני טעינה ומהירות
סוגיה חשובה נוספת בכל חנות ווירטואלית מעוצבת, הקשורה גם לחוויית משתמש, היא מהירות טעינה. אתגר לא פשוט שכן חנות ווירטואלית עשויה להיות אתר אינטרנט גדול ומורכב המכיל מידע רב. כמות הנתונים חייבת להיות מאוחסנת על גבי שרתים חזקים ופרטיים שיכולים להתמודד עם עניין זה בהצלחה. אין ספור מחקרים מראים שגולשים מעריכים אתרי אינטרנט מהירים ונוטשים אתרים איטיים ומסורבלים.
מעבר לכך, כפי שכבר הבנו, ענף הסחר האלקטרוני הוא תחרותי. מהירות טעינה, הנחשבת לפרמטר מבחינת מנועי החיפוש, היא היבט בעל משקל לגבי הנראות של החנות בגוגל. דהיינו, היכן תמוקם ביחס למתחריה הישירים והמקבילים על גבי עמוד התוצאות של גוגל.
חנויות ווירטואלית מעוצבת – העיצוב כמפתח
כמעט בכל ענף וענף, ישנן מספר חנויות וירטואליות המתחרות על אותו פלח לשוק. כמו כן, פועלים גם אתרי אינטרנט גדולים בסגנון של "כל-בו ווירטואלי" וכן פורטלים ענקיים (החל מאמזון בחו"ל ועד אתרים כמו זאפ בישראל). על מנת שהחנות הווירטואלית תצליח להתמודד עם שחקנים כה מבוססים, חשוב שהיא תהיה מעוצבת למשעי.
במילים הכי פשוטות – חנות ווירטואלית מעוצבת מייצרת אצל הגולש תחושה של "בא לי לקנות כאן". כך היא מושכת את הגולש גם כאשר חנות מקבילה מציעה בדיוק את אותו המוצר אך על בסיס אתר מיושן ואיטי. העיצוב משדר רצינות, יוקרה ו"חברה שאפשר לסמוך עליה". אלו אלמנטים קריטיים בסחר דיגיטלי שמשפיעים על הרצון של הגולש לבחור בעסק כזה או אחר.
איך נראים עמודי המוצרים שלכם?
עמודי המוצרים בכל חנות ווירטואלית מעוצבת חייבים להיות מדויקים ומתוכננים היטב. הן מבחינת חוויית משתמש והן מבחינת נראות. מומלץ לשלב בהם תוכן מילולי שיווקי, מפרטים, סרטוני וידאו, גלריות (כולל גלריות חכמות כמו 360 מעלות, זום) ועוד.
צריך לדעת כיצד לעצב נכון את עמודי המוצר מבחינת התוכן הרב. זאת ניתן לעשות באמצעות פיצ'רים כגון אייקונים, טאבים (תוכן המחולק ל"תיקיות"), אקורדיונים (תוכן נפתח עם גלילה) וכו'. הכל בהתאם למוצרים הספציפיים ולמידע הדרוש לגולשים המתעניינים.
טיפ חשוב נוסף – חוויית משתמש מעמידה עמודי מוצרים שמספקים את כל המידע במקום אחד ולא דורשים מהלקוח לעבור לעמודים נוספים ל"השלמות". נהוג להטמיע בחנות אלמנטים מגבירי מכירה כגון "טיקטים" של מבצעים או הנחות (Sale, New Arrival), מוצרים משלימים רלבנטיים (אולי יעניין אתכם גם), חוות דעת, דירוגים, כתבות וכדומה.
לסיכום, קצת נתונים
לפני סיום, הנה כמה נתונים שחשוב להכיר על סחר דיגיטלי בישראל. לפי מחקר שפורסם לאחרונה על ידי ארגון ה-OECD, ישראל מובילה את מדינות הארגון ברכישות און-ליין ביחס לאוכלוסייה.
למשל, מדי שנה עוברות בדואר ישראל יותר מ-50 מיליון חבילות שמקורן באתרי אינטרנט בארץ ובחו"ל. זאת במקביל לקניות מחברות ישראליות (כ-20% מהשוק כאמור) שאינן עוברות בהכרח דרך הדואר אלא באמצעות חברות שליחויות פרטיות. כמו כן, אם לפני מספר שנים עיקר הרוכשים באינטרנט היו בני 20-35, כיום אנחנו רואים חתכים נוספים באוכלוסייה שמצטרפים ל"חגיגה הווירטואלית". מגזרים שבעבר היו מחוץ לתמונה נכנסים למשוואה ויש בעיקר צמיחה ברכישות מצד בני נוער ומבוגרים בגילאי 50 פלוס.
וכמה אנחנו משלמים על קניות באינטרנט? הנתונים הרשמיים מדברים על הוצאה חודשית ממוצעת של כ-300-500 שקלים, ועל כ-10% שרוכשים בסכומים הגבוהים מ-1,000 שקלים מדי חודש.