בניית אתר וורדפרס מבוססת על מערכת הקוד הפתוח הפופולרית והנפוצה ביותר (לפי נתונים עדכניים, כ-49% מתוך 10 מיליון האתרים המובילים בעולם מבוססים על הפלטפורמה הזו). בלי יותר מדי הקדמות מיותרות, הנה כמה סודות על בניית אתרים בוורדפרס שכדאי לכם (מאד) להכיר.

בניית אתר וורדפרס – עם חברה או פרילנסר עצמאי?

על פי רוב, פרילנסר מתמחה בתחום ספציפי – מעצב או מתכנת. היות שעיצוב ותכנות הם עולמות שונים לחלוטין, אחד ריאלי והשני הומני, יש בכך סוג של חיסרון. זאת משום שכל בניית אתר בוורדפרס דורשת מעורבות של מספר גורמים – מעצב גרפי, מתכנת, אנשי תוכן, מומחי UX, אנשי קידום ועוד. פרילנסר בודד לא יוכל לספק את המענה המקיף בעצמו.

חברה לבניית אתרי וורדפרס, לעומת זאת, מחזיקה ו/או עובדת בשיתוף פעולה הדוק עם מספר אנשי מקצוע. שכירים או ספקים חיצוניים קבועים. כל מומחה תורם את תרומתו מתוך דיסציפלינה ספציפית ומעליהם נמצא מנהל פרויקט שמתפעל את האירוע כמנצח על תזמורת. מתקשר בין הצדדים ומייצר מכונה משומנת היטב.

למה לא לקחת כמה פרילנסרים שונים?

שאלה מצוינת והנה התשובה. הגורמים המקצועיים באתר תלויים זה בזה כאשר בד”כ התכנות מושפע מהעיצוב. אם הלקוח מתקשר עם פרילנסרים עצמאיים שלא קשורים האחד בשני, התוצאה עלולה להיות העדר סנכרון ואפילו אי שליטה על התקציב.

למשל, לעתים קרובות המעצב ישאף להציג את הסקיצה היפה והאיכותית ביותר, מבלי להבין את ההשפעה על עלות התכנות, וכפועל יוצא מכך לגרור לחריגות תקציב משמעותיות ובלתי צפויות.

האם כדאי לקחת מיקור חוץ או מתכנתים ישראלים?

וורדפרס היא מערכת קוד פתוח עולמית שעוצמתה נגזרת מקהילה בת עשרות אלפי מתכנתים מכל קצוות תבל. לכאורה, בניית אתרים בוורדפרס יכולה להתבסס על מתכנתים מכל מקום ללא הגבלה גיאוגרפית. בפועל, המציאות שונה לחלוטין.

חברות שעוסקות בפיתוח אתרי וורדפרס מבקשות תדיר להוריד עלויות ועובדות עם מתכנתים זולים (לפעמים אפילו מבלי שהלקוח בכלל מודע לזה). העבודה עם המתכנתים האלה מגלמת בחובה לא מעט חסרונות כמו עיכובים בלוחות זמנים, פיתוח רכיבים עם גימור לקוי וכדומה.

שימו לב! עבודה עם מיקור חוץ מאופיינת פעמים רבות בתחלופת מתכנתים. “ידיים רבות” עובדות על האתר וקשה (עד כדי בלתי אפשרי) לאתר את המתכנת או המתכנתים הספציפיים בתהליכי QA, תיקונים, שדרוגים ושיפורים. התוצאה עלולה להיות הידרשות לעלויות גבוהות שכרוכות בכניסת מתכנת “חדש” לזירה.

חברות רציניות עובדות אך ורק עם מתכנתים ישראלים בעלי ניסיון. עלותם של המתכנתים הישראלים אמנם גבוהה יותר אך המוצר הסופי בהתאם. כך גם היכולת לספק ללקוח שירות ביום שאחרי העלייה לאוויר.

האם כדאי לבנות אתר בוורדפרס כמו המתחרה או העסק המוביל בתחום?

אחת הסיטואציות הנפוצות בבניית אתרים בוורדפרס היא כאשר הלקוח מבקש לחקות את אתר האינטרנט המוביל בתחום. למרות שבהחלט אפשר לשאוב רעיונות מביצועים מוצלחים, יש לעשות את זה בזהירות ובעדינות.

ראשית, אין בהכרח קשר אמיתי בין ההצלחה של העסק לאתר האינטרנט שלו. במקרים רבים דווקא מותגים משגשגים שלא זקוקים לאתר אפקטיבי נשענים על נוכחות ווירטואלית דלה (בלשון המעטה). כלומר, הם מצליחים למרות האתר ולא בזכותו.

שנית, חשוב לא פחות, אחד העקרונות הבולטים בשיווק בכלל ובבניית אתרים בוורדפרס בפרט הוא בידול. השאיפה היא לייצר ייחודיות ומעבר לכך – להתעלות על פני המתחרים. להפוך להיות האתר הזה שאחרים רוצים לחקות אותו.

סוגיית הבידול מקבלת משקל בתחומים שבהם כמעט כל אתרי האינטרנט נראים דומים. בשווקים אלה, המאופיינים בתחרותיות גבוהה, השקעה בעיצוב ייחודי וחדשני תהפוך את האתר לבולט באופן מובהק גם בסביבה עתירת שחקנים.

למה הרבה אתרים בהרבה תחומים נראים אותו הדבר?

שוק החברות שמציעות בניית אתר וורדפרס התרחב מאד בשנים האחרונות. ההתרחבות הולידה תחרות שהביאה חברות רבות (בד”כ פרילנסרים בודדים) להוזיל עלויות על ידי שימוש בתבניות גנריות. במקרים רבים החברה או הפרילנסר מאמצים 2-3 תבניות “ורצים” עליהן בכל תחום ותחום. הסיטואציה הזו יוצרת ליין של אתרים רבים שנראים כמעט כמו שכפול האחד של השני.

חברות איכותיות, לעומת זאת, שמציעות בניית אתר בוורדפרס בתפירה אישית, מייצרות בידול על ידי עבודה ללא שימוש בתבניות. כלומר, בניית אתרים בוורדפרס על בסיס עיצוב Custom Made מדף חלק. עבודה בטכניקה הזו מבוססת על סקיצת הדמיה ופיתוח טכנולוגי רק לאחר אישור העיצוב הייחודי.

איך לבנות אתר וורדפרס מבודל?

הבסיס להקמת אתר מבודל טמון בעבודה עם מעצב גרפי על בסיס סקיצת הדמיה. דהיינו, המעצב עובד על האתר “מדף חלק” והמוצר מתגבש בדיאלוג חופשי וגמיש לחלוטין מול הלקוח.

תהליך עיצוב כזה הינו אפקטיבי מאד. הוא איננו כבול לתבניות ומעניק גם למעצב וגם לעסק חופש פעולה מלא. הפיתוח נעשה בהתאם לעיצוב, ברמה של אחד לאחד (פיקסל לפיקסל), והתוצאה בהתאם. אתר אינטרנט מבודל, ייחודי ומרשים.

האם לבחור חברה גדולה או חברה קטנה לבניית אתר וורדפרס?

היתרון של התקשרות עם חברה גדולה טמון ביכולת לבצע פרויקטים גדולים (בד”כ בתקציבים של מיליון שקלים ומעלה). זאת בעיקר בזכות זמינות גבוהה של כוח אדם שכן אלו פרויקטים שיכולים להימשך חודשים ארוכים ואף למעלה משנה.

חברה קטנה, לעומת זאת, היא פתרון אפקטיבי לאתרי אינטרנט שהם לא חלק מפרויקט גדול באופן חריג. היתרונות של החברה הקטנה באים לידי ביטוי בשירות עם יחס אישי, ליווי צמוד ומענה ללקוח בזמינות מרבית עם מלוא תשומת הלב.

מה לבקש בסיום לאחר השקת האתר לאוויר?

אתר אינטרנט הוא לא פרויקט חד פעמי אלא שירות מתמשך. לאחר הקמת האתר והשקתו לאוויר (בשעה טובה) ישנם כמה נושאים שרצוי לטפל בהם. למשל:

איך לבנות אתר שיתקדם בגוגל?

קיים מגוון רחב של פרמטרים לגבי בניית אתר וורדפרס עם התאמה לקידום בגוגל ונתייחס כאן בקצרה לשתי נקודות מרכזיות.

ראשית, מהירות טעינה. החברה שבונה את האתר חייבת למצוא רכיבים שלא רק ימלאו את הדרישות הפונקציונאליות אלא שהם מהירים ולא מעכבים את הטעינה (בשפה מקצועית – “קוד נקי”). שנית, הקפדה על בניית היררכיה נכונה תוך התממשקות עם מחקר מילות מפתח. כולל השקעה בתוכן איכותי שנשען על ביטויי חיפוש נפוצים ומארג קישורים פנימיים.

האם מומלץ להתייחס המלצות בבחירת חברת לבניית אתרי וורדפרס?

המלצות יכולות להיות שיקול בבחירת ספק לבניית אתר אבל צריך לקחת אותן בעירבון מוגבל. במיוחד אם מסתמכים על המלצות באתר, בעמודי סושיאל או על דירוגים בגוגל. כדאי לשים לב לא רק לכמות אלא גם לאיכות.

לדוגמה, בחנו האם ההמלצות מבוססות על פרויקטים שזהים ברמת המורכבות והביצוע לאתר שאותו מתכננים לבנות. כך גם יש חשיבות לזהות הממליץ. המלצה של אוניברסיטה או פירמה בינלאומית מוכרת הינה בעלת ערך שונה לחלוטין גם ביחס לעשרות המלצות של לקוחות קטנים ואנונימיים.  

כמה עולה אתר וורדפרס?

לכל אתר וורדפרס מחיר משלו הנגזר ממספר פרמטרים. למשל, אתרי אינטרנט תבניתיים יהיו בד”כ זולים יותר אך יסבלו מחסרונות כמו בעיות עדכון, דמיון רב לאתרים רבים אחרים (כולל מאותו התחום), צורך בהתגמשות של בעל העסק לתבנית ועוד. בניית אתר וורדפרס ללא תבנית תדרוש תקציב בהתאם אך גם תניב תוצאה מרשימה ואיכותית.  

עוד פרמטר שמשפיע על מחיר אתר וורדפרס הוא סוג הרכיבים. לדוגמה, האם נעשה רק שימוש ברכיבים מוכנים לפונקציות ספציפיות או שיש צורך בפיתוח רכיבים מאפס ו/או קסטומציה של רכיבים קיימים. ברומטר חשוב נוסף הוא האפיון ורמת הדיוק של המוצר.

מה לבקש בסיום לאחר השקת האתר לאוויר?

אתר אינטרנט הוא לא פרויקט חד פעמי אלא שירות מתמשך. לאחר הקמת האתר והשקתו לאוויר (בשעה טובה) ישנם כמה נושאים שרצוי לטפל בהם. למשל:

לסיכום

בניית אתר וורדפרס היא משימה שצריך לקחת במלוא הרצינות שכן השוק רווי בשחקנים שמציעים (רק לכאורה) שירות זהה. בחירה מוקפדת של הספק עשויה להיות ההבדל שבין מוצר ברמת גימור מושלמת לפרויקט שהולך ומסתבך (ונתקע). הקפידו לבחור חברה מקצועית ואיכותית. אל תתפשרו על הנוכחות הווירטואלית שלכם בעולם של Digital First.    

המומחים לוורדפרס לשירותך >>
בניית אתר וורדפרס