עיצוב אתרים מקצועי

עיצוב אתרים מקצועי

עיצוב אתרים מקצועי הוא אמנות שמחברת בתוכה אופנה, טכנולוגיה, סגנון, סטייל וטרנדים. כמו חומר ביד היוצר, כך מעצב אתרים צריך לפסל את אתר האינטרנט כמערכת משולבת של מסרים שיווקיים ויזואליים. כאלה שחודרים את התודעה ומשנים את התפיסה של הגולש. מעל הכל, ממש כמו בעיצוב פנים או בעיצוב תעשייתי, גם בעיצוב אתרים היופי כן קובע.

כולנו מכירים את התחושה שהולמת בנו כשאנחנו גולשים באינטרנט ומגיעים לאתר מעוצב לתפארת. תוך שנייה אחת בדיוק אנחנו מרגישים בבית. כמו פרפר שנמשך לאור, כך עיצוב אתרים מושך את הגולש ואוחז בו. אתרים מעוצבים נחרטים בזיכרון, משותפים ברשתות חברתיות, והגולשים חוזרים אליהם פעם אחר פעם אחר פעם אחר פעם (אחר פעם).

עיצוב אתרים מקצועי – להבין את האופנה והטרנד

כאמור, עיצוב אתרים מקצועי מבוסס בראש ובראשונה על אופנות וטרנדים. מה שהיה נכון לפני מספר שנים כבר נחשב בימינו למיושן והקצב רק הולך ומתגבר. רוצים דוגמאות? בבקשה.

עד ממש לא מזמן, הטרנד בולט באתרי אינטרנט היה לעצב עד גודל המסך. מבלי לחרוג מגבולות הגזרה שעלולים לחייב את הגולש לגלול מטה. האינטרנט בזמנו לא היה מהיר ואתרים עם עיצוב רחב נחשבו לכבדים וכפועל יוצא מכך לאיטיים. בנוסף, עדיין לא בכל עכבר הייתה גלגלת שאפשרה לרדת למטה בקלות. כיום, בניגוד מוחלט לכך, הטרנד הבולט לגבי עיצוב אתרים הוא דווקא גלילה ארוכה (ואפילו כמה שיותר ארוכה).

דוגמה נוספת לאופנה בעיצוב אתרים היא כמובן הנושא הרספונסיבי. החדירה של הטלפונים החכמים והירידה הדרסטית בעלויות המכשירים הסלולריים הביאו לכך שעיצוב אתרים מקצועי הוא קודם כל עיצוב רספונסיבי. כלומר, עיצוב שמתאים את עצמו למסכים שונים. זאת מתוך הבנה שגולש אחד מגיע מהמחשב, שני מהטלפון, שלישי מהטלוויזיה ורביעי משתמש בטאבלט.

הדוגמאות הללו הן כמובן רק חלק קטן מהטרנדים שמאפיינים את העולם שמאחורי עיצוב אתרים. ניתן לצרף להן היבטים רבים נוספים כמו עיצובים רחבים (המהווים כיום את המילה האחרונה בתחום העיצוב באינטרנט), שימוש גובר בפונטים גדולים, שילוב אייקונים כתחליף או השלמה למלל, ומעל הכל התייחסות לחוויית משתמש.

עיצוב אתרים – מה הלקוח צריך לבדוק?

כשאתם בוחרים חברה להקמת אתר חשוב להתעכב על נושא עיצוב. דבר ראשון, לא כל מפתח אתרים הוא מעצב אתרים. נהפוך הוא. כמו שאדריכל וקבלן אחראים על תחומים אחרים בבניית הבית (תוך שהם משלימים זה את זה), כך מעצב אתרים ובונה אתרים הם שני בעלי מקצוע נפרדים.

השאלה הראשונה שאתם צריכים לברר היא האם מאחורי הפיתוח של האתר יש גם מעצב אתרים. דהיינו, אמן ואיש מקצוע בתחום העיצוב הגרפי שמכיר את המערכות שעליהם האתר אמור להיבנות ושיש לו ניסיון בעיצוב לאינטרנט.

בדקו היטב את תיק העבודות של החברה ונסו להתחקות אחר השאלה האם הוא עשיר והאם כל אתר עומד בפני עצמו עם בידול וייחודיות משלו. בדקו האם העיצובים בתיק העבודות הם ורסטיליים ומגוונים. שימו לב שאם תיק העבודות נראה "דומה באופן חשוד", ואתרי אינטרנט רבים בו הם בעלי קווי דמיון זהים, ייתכן ולא מדובר בחברה שעובדת עם מעצב או שהמעצב לא מספיק מקצועי.

כדאי גם לבחון האם העיצובים מקיפים מניפה רחבה של עסקים. כך תדעו שהמעצב יודע לגעת בעיצובים בתחומים שונים בהצלחה. זכרו כי עיצוב אתר לפירמת רואי חשבון שונה מעיצוב אתר אינטרנט לאוניברסיטה או מכללה, ועיצוב לחברת היי-טק לא דומה כלל לעיצוב אתר אינטרנט המיועד לתאגיד בינלאומי.

עוד טיפ לגבי תיק עבודות הוא לבדוק האם יש בפרויקטים המוצגים גם עיצובים לעסקים בתחומים דומים. למשל, כמה חברות ביטוח, כמה חברות נדל"ן וכדומה. מומלץ מאד להשוות את העיצובים בין העסקים המתחרים ולראות כיצד המעצב הצליח לייצר לכל אחד את הבידול הדרוש.

עיצוב אתרים מקצועי מתחיל בסקיצה ולא בתבנית

רגע לפני סיום נזכיר שניתן ללמוד על עיצוב אתרים מקצועי גם מתהליך העבודה. רצוי לברר שתהליך העבודה מתחיל עם סקיצה ורק לאחר מכן עובר לבחירת תבנית. בעולם שבו עיצוב אתרים נעשה פעמים רבות במערכות של קוד פתוח (כמו וורדפרס או ג'ומלה), מעצב מקצועי יפעל בשלב ראשון להגיע לסקיצה ורק לאחר מכן יחפש תבנית מתאימה. במידת הצורך, מעצב איכותי ידע גם לעצב אתר אינטרנט מאפס מבלי להיתלות בתבנית כזו או אחרת.